وکیل حقوقی

لیست دادگاه های سمنان⭐【سال1403】⚖️

در این مقاله می خواهیم لیستی از دادگاه های سمنان را در اختیار شما قرار دهیم. بسیاری از افراد ممکن است در طول زندگی روزمره خود با مسائلی درگیر شوند که نیاز به مراجعه به مرجع قضایی معتبر در شهر خود داشته باشند و اطلاعی از شماره تماس و آدرس آن نداشته باشند. مراجع قضایی یا همان دادگاه ها، مکانی برای رسیدگی به اختلافات بین افراد و یا دعاوی بین اشخاص با ارگان های دولتی می باشد که نیاز به مداخله قانون در آن است. در ادامه این مقاله مطالب بیش تری را در این خصوص عنوان خواهیم کرد؛ پس همراه ما باشید.

دادسرا چیست و چه تفاوتی با دادگاه دارد؟

دادسرا هاو دادگاه های سمنان از جمله مراجع قضایی فعال این شهر هستند که تحت نظر قوه قضاییه و با اختیاراتی که به آن ها واگذار شده است، خدمات حقوقی ارائه می دهند و وظیفه حل اختلافات و ایجاد صلح و سازش در منطقه را برعهده دارند. دادسراها مراجعی هستند که قبل از این که دادگاه کار خود را آغاز کند، پرونده را در دست می گیرند. زمانی که جرمی صورت می گیرد و ضابطین قضایی آن را به دادسرای نظامی اعلام می کنند و یا شکایتی از سوی فردی به دادسرا ارسال می شود، دادستان که در راس متصدیان این مرجع قضایی است، اقداماتی را آغاز می کند. مطابق با ماده 22 قانون آیین دادرسی کیفری، از جمله وظایفی که دادسرا ها برعهده دارند به شرح زیر می باشد:

  • مهم ترین وظیفه ای که دادسرا و رئیس آن یعنی دادستان بر عهده دارد، تایید صحت شکایت صورت گرفته می باشد. یعنی باید در وهله اول کشف جرم نماید. در صورتی که شکایتی به دادسرا اعلام شود، لازم است دادستان دستور آغاز تحقیقات را دهد و خود نیز وارد عمل شود. در این صورت حکم جلب فرد مجرم را تا زمان پایان تحقیقات صادر می کند و فرد مجبور به گذراندن دوره بازداشت در بازداشتگاه های موقت می گردد.
  • دیگر وظیفه ای که دادسرا بر عهده دارد، انجام تحقیقات اولیه و همچنین پیگیری فرد مجرم می باشد. در صورتی که گزارشی مبنی بر انجام جرم به دست دادستان برسد، باید در اولین فرصت حکم جلب فرد متهم و یا مظنون به اتهام را صادر کند تا از متواری شدن فرد جلوگیری شود.
  • وظیفه بعدی دادستان نیز این است که بعد از این که قضاوت انجام شد و جرم فرد و مجازات تعیین گردید، برای احقاق حقوق افراد و پیاده سازی مجازات آنها پیگیری های لازم را انجام دهد.

تفاوتی که دادسرا با دادگاه دارد این است که دادسرا نمی تواند کار قضاوت را انجام دهد، اما وظیفه اصلی دادگاه برقراری عدالت و قضاوت بین طرفین است. برای پیگیری پرونده های کیفری فرد متهم ملزم به داشتن یک وکیل کیفری می باشد. حتی اگر توانایی استخدام وکیل برای فرد وجود نداشته باشد، دادگاه برای او از وکلای تسخیری وکیلی را تعیین می نماید.

دادسرا چیست و چه تفاوتی با دادگاه دارد؟

منظور از دادگاه اختصاصی چیست؟

دادگاه مرجعی است که به تمامی دعاوی و اختلافات مطابق قانون آیین دادرسی کیفری و مدنی به عنوان نهادی قانونی رسیدگی می کند. دادگاه های سمنان نیز جزوی از این نهادهای قانونی هستند که در انواع مختلف دادگاه عمومی، اختصاصی و تخصصی به ارائه خدمات می پردازند.

دادگاه های عمومی همان دادگاه های حقوقی و کیفری هستند که برای انواع دعاوی برگزار شده و به تمامی پرونده ها طبق صلاحیتی که قانون گذار به آن ها داده است ورود می یابند.

دادگاه های تخصصی نیز زیر مجموعه همان دادگاه های عمومی هستند که تعدادی از شعب دادگاه های عمومی به این امر اختصاص داده شده است. دادگاه های تخصصی قابلیت رسیدگی به دعاوی دیگر را نیز دارند، اما به طور ویژه برخی موضوعات، تنها می تواند در این دادگاه ها مورد بحث قرار گیرد. مثلا دادگاهی که برای اطفال و نوجوانان تشکیل می شود، مجتمع ویژه جرایم اقتصادی و دادگاه ویژه تصادفات در این دسته قرار می گیرند.

دادگاه اختصاصی نوع دیگری از دادگاه های سمنان را در بر دارند که نقطه مقابل دادگاه های عمومی هستند و تنها می توانند به موضوعات خاصی رسیدگی کنند. قانون گذار اختیارات آن ها را بسیار محدود نموده است. دادگاه های اختصاصی بجز موارد حصری مشخص شده نمی‌توانند وارد موضوعات دیگر شوند و تنها به دستور قانون گذار برپا می شوند.

دادگاه‌هاس اختصاصی زیر مجموعه هیچکدام از دادگاه ها نیستند. دادگاه های اختصاصی عبارتند از: دادگاه انقلاب که برای دعاوی مثل محاربه فساد فی الارض، اقدام علیه امنیت ملی، توهین به مقدسات و سران نظام و غیره تشکیل می شود. دادگاه ویژه روحانیت و نظامیان که مخصوص این افراد است. دادگاه انتظامی قضات که متناسب با عملکرد قضات و کوتاهی در انجام وظایف و خطاهای آن ها تشکیل می گردد. دادگاه انتظامی وکلا و کارشناسان قوه قضاییه که مربوط به جرایم آن ها در حوزه شغلی شان می باشد.

لیست دادگاه های سمنان

در ادامه ما لیستی از مراجع قضایی و دادگاه های سمنان را به همراه آدرس و شماره تماس در اختیار شما قرار خواهیم داد.

دادگستری و دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شاهرود

دادگستری و دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شاهرود

شاهرود از شهرستانهای استان سمنان بوده که با توجه به صلاحیت ذاتی و محلی که قوه قضائیه به آن داده است، ساکنین آن شهرستان می توانند برای انواع دعاوی و جرایم کیفری خود به این مرجع قضایی مراجعه کنند.

آدرس: سمنان، شاهرود، بلوار عدالت، دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شاهرود

دادگستری و دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان گرمسار

دادگستری و دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان گرمسار

دیگر دادگاهی که در استان سمنان وجود دارد، دادگستری و دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان گرمسار می باشد که به دعاوی کیفری نوع یک، نوع دو و انقلاب رسیدگی می نماید و ساکنین آن شهرستان می توانند برای شکایت و تظلم خواهی به آنجا مراجعه کنند.

آدرس: سمنان، گرمسار، بلوار آزادگان، دادسرای عمومی و انقلاب گرمسار

دادسرای عمومی و انقلاب سمنان

دادسرای عمومی و انقلاب سمنان

مجتمع دادگستری و دادسرای سمنان در بلوار قدس این شهر واقع است و تمامی مراجع قضایی این استان تحت نظر این مرکز فعالیت می کنند.

آدرس: سمنان، بلوار قدس، خیابان شهدای دادگستری

دادگاه انقلاب سمنان

دادگاه انقلاب سمنان

به اتهاماتی با موضوعات بغی، محاربه، فساد فی الارض، سب النبی، توهین به مقدسات و بنیانگذار جمهوری اسلامی و روسای کشور، در دادگاه انقلاب سمنان رسیدگی می شود.

آدرس: سمنان، میدان سعدی، دادگاه انقلاب

دادگستری شهرستان سمنان

دادگستری شهرستان سمنان

یکی دیگر از دادگاه های سمنان که مجموعه ای از دادگاه ها و دادسراها در یک مجتمع قضایی می باشد، دادگستری این شهرستان است که روبروی سازمان اقتصاد و دارایی استان سمنان می باشد.

آدرس: سمنان، خیابان شهید طالقانی، قبل از میدان ارگ، روبروی اداره امور اقتصاد و دارایی

دادگستری دامغان

دادگستری دامغان

کسانی که در شهرستان دامغان سکونت دارند، هنگام مواجهه با انواع دعاوی و اختلافات می‌توانند به دادگستری یا همان مجموعه دادگاه های عمومی و انقلاب این شهرستان مراجعه کنند.

آدرس: سمنان، دامغان، میدان امام حسین، دادگستری شهرستان دامغان

دادسرای عمومی و انقلاب دامغان

دادسرای عمومی و انقلاب دامغان

دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان دامغان که روبروی دانشگاه این شهر می باشد، به کشف و تحقیق و تعقیب انواع جرایم رخ داده در این شهرستان و پیگیری دعاوی اهالی این شهر و حفظ و برقراری امنیت می پردازد.

آدرس: سمنان، دامغان، به سمت جاده چشمه علی، قبل از میدان سعدی، روبروی دانشگاه دامغان

دادگاه ایوانکی

دادگاه ایوانکی

از دیگر بخش های استان سمنان شهرستان ایوانکی در نزدیکی تهران استو حوزه قضایی این شهرستان به انواع دعاوی حقوقی و کیفری در سطح عمومی رسیدگی می نماید.

آدرس: سمنان، ایوانکی، بلوار آیت الله طالقانی، دادگاه ایوانکی

دادگاه عمومی بیارجمند

دادگاه عمومی بیارجمند

دیگر حوزه قضایی استان سمنان که در لیست دادگاه های سمنان قرار می گیرد، حوزه قضایی بیارجمند می باشد که دادگاه بدوی انواع اختلافات و دعاوی در سطح عمومی در این مرکز برگزار می گردد.

آدرس: سمنان، شهرستان بیارجمند، میدان بسیج، حوزه قضایی بیارجمند

دادگاه عمومی و انقلاب مهدی شهر

دادگاه عمومی و انقلاب مهدی شهر

دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان مهدی شهر واقع در شهرک انقلاب این شهرستان، مرکز رسیدگی به انواع اتهامات دعاوی و جرایم این شهرستان می باشد.

آدرس: سمنان، مهدی شهر، شهرک انقلاب، بلوار معلم، دادگاه عمومی و انقلاب مهدی شهر

صلاحیت دادگاه های سمنان برای دعاوی خانواده

از جمله دادگاه های حقوقی که به طور رسمی تحت نظر قوه قضاییه فعالیت می کند، دادگاه های خانواده می باشد. تا قبل از سال 1376 شعبه حقوقی دادگاه ها تمامی دعاوی خانواده را نیز بررسی می کردند، اما طبق مصوبه ای که جهت حمایت از خانواده به تصویب رسید، از سال 1376 قوه قضاییه موظف به تخصیص بعضی از شعب دادگاه های حقوقی خود به امور خانواده گردید. این قانون به اصل 21 قانون اساسی نام گرفت. هدف آن حفظ بنیان خانواده و جلوگیری از فروپاشی آن و کمک به بهبود شرایط جامعه بود.

از این رو بعد از تصویب این قانون مدت زمان سه ماهه به رئیس قوه قضاییه فرصت داده شد تا شعب خانواده را در هر شهر معرفی کند. از این رو از دادگاه های سمنان نیز برخی از دادگاه ها تنها به دعاوی خانواده اختصاص یافت. در حال حاضر در مرکز هر استان یک شعبه دادگاه خانواده وجود دارد. دعاوی خانواده از جمله طلاق، نفقه و مهریه، دعاوی مربوط به ارث و میراث، حضانت فرزندان، قیومیت و ولایت های قهری، تغییر جنسیت و غیره در این مراکز مورد بررسی قرار می گیرد. دادگاه های خانواده طبق صلاحیت ذاتی و حدودی که در اختیار دارند، تنها مجاز به رسیدگی به انواع دعاوی خانواده می باشند و حق ورود به پرونده های دیگر حقوقی را ندارند.

در حال حاضر به دلیل افزایش آمار طلاق و مشکلات ناشی از آن، این دادگاه ها جزو شعب پر مشغله در بین دادگاه های حقوقی و کیفری محسوب می شوند. اما قانون نیز برای کاهش آمار طلاق، راهکارهایی را در نظر گرفته است. برای مثال برای طلاق های توافقی که بسیاری از افراد آن را برای جدایی ترجیح می‌دهند، قانون مشاوره اجباری پیش از طلاق را در بخشنامه ای به استحضار تمامی مراجع قضایی خانواده و دیگر بخش های وابسته به آن ابلاغ کرده است که در مقاله مراحل طلاق توافقی به صورت مفصل توضیح داده شده است. وکلایی که در سمنان مشغول به فعالیت هستند، مانند بهترین وکیل خانواده در سمنان روش های سرعت بخشیدن به پروسه جدایی را به کار می‌گیرند تا بتوانند موکلین خود را به حق و حقوق شان در کم ترین زمان برسانند.

صلاحیت دادگاه های سمنان برای دعاوی خانواده

چگونگی عملکرد شورای حل اختلاف

یکی از مراجع قضایی که تحت نظر واحدهای دولتی به ارائه خدمات حقوقی می‌پردازد، شورای حل اختلاف است. عملکرد این مرجع به گستردگیِ دادگاه و دادسراها نیست. اما در راستای فعالیت آن ها به ارائه خدمات می پردازد. شورای حل اختلاف غالبا به صورت محلی بوده و برای حل و فصل اختلافات بین شهروندان تلاش می کند.

شورای حل اختلاف در صورتی در دعاوی بین افراد وارد می‌شود که یا طرفین دعوا به صورت اختیاری برای حل مشکلات خود به شورای حل اختلاف مراجعه کنند و از آن ها تقاضای ایجاد صلح و سازش و رسیدگی به پرونده نمایند و یا این که پرونده مطرح شده در دادگاه های سمنان به دلیل کم بودن میزان خسارات وارده و جزئی بودن اختلاف صورت گرفته به جای دادگاه به شورای حل اختلاف واگذار شود. اگر شورای حل اختلاف بتواند بین طرفین دعوا صلح برقرار کند، پرونده بسته خواهد شد. اما در صورتی که مشکل پیش آمده حل نشود، پرونده به دادگاه های سمنان ارجاع می یابد. به طور کلی شورای حل اختلاف در موارد زیر می تواند اقدام به صلح و سازش بین افراد نماید.

  • اگر مورد دعوا، حقوقی، مدنی و خانوادگی با جنبه خصوصی باشد.
  • اگر اختلاف بر سر مسائل مالی بوده و سقف آن کم تر از 20 میلیون تومان باشد.

کلام آخر

دادگاه یکی از مراجع قضایی معتبر و دولتی است که تحت نظر قوه قضاییه با هدف برقراری عدالت و ایجاد صلح و سازش و اختلافات بین افراد مشغول به فعالیت می باشد. در این مقاله به طور ویژه در مورد انواع دادگاه ها همچون دادگاه خانواده، دادگاه اختصاصی و شورای حل اختلاف صحبت کردیم و تفاوت بین دادسرا و دادگاه را نیز بیان نمودیم‌. در ادامه نیز لیستی از دادگاه های سمنان را معرفی کردیم. از همراهی شما تا پایان مقاله سپاس گزاریم و منتظر دریافت نظرات تان در سایت وکیل چی هستیم.

سامانه پاسخگویی دیوان عدالت اداری چیست ؟

سامانه های پاسخگویی دیوان عدالت اداری در خصوص مشاهده جزییات و روند رسیدگی به شکایات مردمی سامانه ساجد دیوان عدالت اداری و سامانه ثنا می باشد.

مرجع قضایی چه ویژگی های دارد ؟

مراجع قضایی زیر نظر قوه قضاییه تشکیل می شوند و متصدیان آن قضات و کارکنان قوه قضاییه هستند.

منظور از دادگاه صالح چیست ؟

مراجع قضایی و دادگاه ها به چند بخش تقسیم می شوند که هر یک صلاحیت رسیدگی به برخی از دعاوی را دارند.

5/5 - (1 امتیاز)

صدف طاهری

سلام صدف طاهری هستم. دارای چندین سال سابقه تولید محتوا در زمینه مسائل حقوقی و وکالت می باشم، در حال حاضر در سایت وکیل چی به عنوان نویسنده تحت وب مشغول به فعالیت هستم. هدف من تولید محتوای مفید برای کاربران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + هجده =

دکمه بازگشت به بالا