وکیل حقوقی

لیست دادگاه های شیراز⭐【سال1403】⚖️

این مقاله می‌خواهیم به معرفی دادگاه ها و اطلاعات مفید در خصوص انواع مراجع قضایی بپردازیم. همچنین برای ساکنین استان فارس، لیست دادگاه های شیراز را برای مواقع لزوم ارائه دهیم. دادگاه ها از جمله مراجع قضایی هستند که برای برقراری عدالت برپا می گردند و هدف اصلی آن ها رسیدن حق به حق دار و پیشگیری از پایمال شدن حقوق افراد است. با توجه به انواع دعاوی حقوقی،اداری و کیفری پیش آمده در کشور، تعداد پرونده های باز در مراجع قضایی متعدد و متفاوت بوده که نیاز به رسیدگی های تخصصی دارد. برای کسب اطلاعات بیش تر در ادامه همراه ما باشید.

دسته بندی دادگاه ها

دادگاه محلی است که برای رسیدگی به انواع شکایات و پرونده ها با موضوعات متفاوت برپا می گردد. هدف آن ها، اقامه عدالت و تلاش برای تحقق حقوق افراد و جلوگیری از ضایع شدن آن هاست. با توجه به گستردگی موضوعات و افزایش اختلافات صورت گرفته بین افراد، قوه قضاییه مجبور به افزایش تعداد شعب مراجع قضایی خود همچون دادسراها و دادگاه ها گردید. دادگاه های شیراز نیز به دلیل بزرگی استان و بالا بودن جمعیت، در انواع و شعب متفاوت و متعدد دایر گردیده است. دسته بندی کلی صورت گرفته برای دادگاه های شیراز بنابر موضوعات، به دسته های حقوقی و کیفری تقسیم بندی می گردد.

دادگاه های عمومی صلاحیت رسیدگی به انواع موضوعات را دارند. اما برخی پرونده ها پیچیده تر بوده و باید در دادگاه های اختصاصی مورد بررسی قرار گیرند. دادگاه های عمومی نیز به دو دسته دادگاه های بدوی و تجدید نظر تقسیم بندی می شوند. دادگاه های شیراز که از نوع بدوی هستند، برای جلسات ابتدایی پرونده های حقوقی و کیفری، تشکیل می گردند. در صورتی که این دادگاه ها صلاحیت رسیدگی به پرونده را نداشته باشند، با اعتراض طرفین مواجه می شوند و پرونده مورد نظر به دادگاه اختصاصی با موضوعاتی همچون ملکی خانواده، کیفری و غیره ارجاع داده می شود.

در این میان افراد با توجه به موضوع پرونده به خصوص در دعاوی کیفری، اقدام به بهره مندی از وکیل می کنند. برای مثال اگر موضوع پرونده مربوط به طلاق باشد، طرفین از بهترین وکیل طلاق در شیراز کمک می خواهند. حال در برخی موارد نیز رای نهایی دادگاه به دادگاه تجدید نظر ارسال می شود تا در نهایت رای قطعی توسط قضات صادر شود. دادگاه های اختصاصی نیز در انواع مختلفی به ارائه خدمات می پردازند که عبارتند از:

دادگاه هایی که خارج از تشکیلات قضایی فعالیت می کنند نیز وجود دارند که نمی توانند در هیچ امری دخالت کنند و در برابر مراجع عمومی که اجازه ورود در تمام موضوعات را دارند، این مراجع در صورتی تشکیل می‌شوند که قانونگذار دستور آن را داده باشد.

 دسته بندی دادگاه ها

انواع دادگاه های کیفری

دادگاه ها در دو نوع کیفری و حقوقی تشکیل می گردند. دادگاه کیفری از جمله مراجعی است که جهت جرم انگاری و تعیین مجازات متهمین بر اساس اسلام و مصوبات قانونی تشکیل می شوند. جرایمی همچون قتل، کلاهبرداری، افترا و توهین ضرب و جرح، سرقت و غیره جرم انگاشته شده و در این گونه محکمه ها مورد بررسی قرار می گیرند. دادگاه های کیفری در دسته های متفاوتی تشکیل می شوند که عبارتند از:

دادگاه کیفری نوع اول، دادگاه کیفری نوع دوم، دادگاه انقلاب، دادگاه نوجوانان، دادگاه نظامی و ویژه روحانیت. هر کدام از این دادگاه ها صلاحیت رسیدگی به موضوعات و پرونده های خاصی را دارند. دادگاه های شیراز نیز بر اساس این که از نوع حقوقی باشد و یا کیفری تقسیم بندی می گردد و دارای شعب مختلفی می باشد.

دادگاه کیفری نوع دوم

این دادگاه، رسیدگی به انواع جرایم کیفری را بر عهده دارد. در صورتی که جرمی از صلاحیت دادگاه خارج باشد به دادگاه های دیگر ارجاع داده می شود. دادگاه های شیراز از نوع کیفری دو می توانند به انواع جرایم کیفری مانند کلاهبرداری، تهدید و توهین، تخریب اموال، خیانت در امانت و غیره رسیدگی کنند.

دادگاه کیفری نوع اول

این دادگاه ها برای جرایم پیچیده تر می باشد که سنگین تر است. جرایمی که اینگونه دادگاه ها صلاحیت رسیدگی به آن ها را دارند عبارتند از:

  • سلب حیات یعنی قتل
  • سرقت حدی یا جنایاتی که علیه تمامیت جسمانی افراد صورت گرفته باشد و یا باعث ناقص شدن آن ها شده باشد.
  • جرایمی با مجازات حبس ابد
  • جرایم سیاسی و مطبوعاتی
  • جرایمی که دارای مجازات حبس تعزیری درجه 3 و بالاتر باشد.

دادگاه انقلاب

دادگاه انقلاب نیز در دسته دادگاه های کیفری است که برای اقداماتی همچون اقدام علیه امنیت ملی، بغی، فساد فی الارض، مواد مخدر، تبانی علیه نظام، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و مقام رهبری تشکیل می گردد.

دادگاه اطفال و نوجوانان

متهمان و مجرمانی که سن آن ها کم تر از 18 سال باشد، در دادگاه های بزرگسالان نمی توانند حضور یابند و باید در دادگاه مخصوص خود به جرم آن ها رسیدگی شود.

دادگاه نظامی و روحانیت

کارکنان نظامی و روحانیونی که دچار خطا شده باشند، مثل کارکنان ارتش، سپاه نیروهای مسلح، وزارت دفاع و پشتیبانی در دادگاه های مخصوص به جرم آن ها رسیدگی می‌ شود.

لیست دادگاه های شیراز

در ادامه این بخش، می خواهیم لیست دادگاه های شیراز را به شما ارائه دهیم تا بتوانید در صورت نیاز به آن ها دسترسی داشته باشید.

مجتمع مرکزی دادگستری استان فارس

مجتمع مرکزی دادگستری استان فارس

این مرکز تمام کلانتری ها و مراجع قضایی استان را تحت پوشش قرار می دهد. در واقع مجتمع مرکزی دادگستری استان فارس به نوعی در لیست دادگاه های شیراز قرار می گیرد که در راس مراجع قضایی استان است.

آدرس: شیراز، میدان شهدا (شهرداری)، مجتمع قضایی مرکزی دادگستری فارس

دادگاه های کیفری یک و دو شیراز

دادگاه های کیفری یک و دو شیراز

یکی دیگر از دادگاه های شیراز، دادگاه های یک و دو می باشد که به انواع جرایم کیفری رسیدگی می کند. همان طور که گفتیم دادگاه کیفری نوع اول و دوم به انواع جرایم در سطح عمومی و پیچیده هم چون قتل نیز رسیدگی می نماید.

آدرس: شیراز، میدان الله، فلکه گل سرخ، بلوار شیرود

دادگاه خانواده شیراز

دادگاه خانواده شیراز

دادگاه خانواده شیراز از جمله دادگاه هایی است که به مشکلات و دعاوی خانواده هم چون طلاق، مهریه، نفقه، ارث، حضانت و ملاقات فرزندان، ولایت قهری و قیومیت رسیدگی می نماید.

آدرس: شیراز، میدان قائم، میدان اطلسی، بلوار هجرت، سمت راست، کوچه اول

مجتمع قضایی دادگاه های حقوقی شیراز

مجتمع قضایی دادگاه های حقوقی شیراز

دادگاه های حقوقی صلاحیت رسیدگی به انواع دعاوی و پرونده های حقوقی از جمله مطالبه خسارات مالی، دعاوی بانکی، ملکی و… را دارند. مجتمع قضایی دادگاه های حقوقی نیز از جمله دادگاه های شیراز است که برای رسیدگی به این گونه پرونده ها تشکیل می گردد.

آدرس: شیراز، خیابان ملاصدرا، خیابان شهید جمالی، مجتمع دادگاه های حقوقی شیراز

دادگاه انقلاب شیراز

دادگاه انقلاب شیراز

از جمله دادگاه های شیراز که در مرکز این شهر واقع است، دادگاه انقلاب می باشد. این دادگاه صلاحیت رسیدگی به انواع جرایم هم چون اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی، مواد مخدر، افساد فی الارض و… را دارد.

آدرس: شیراز، بلوار جدید قرآن، روبروی لونا پارک

مجتمع قضایی دادگاه تصادفات شیراز

مجتمع قضایی دادگاه تصادفات شیراز

تمامی پرونده هایی که مربوط به جرایم رانندگی و تصادفات می باشد در دادگاه تصادفات شیراز مورد بررسی قرار می گیرد.

آدرس: شیراز، بلوار جانبازان، روبروی شهرک صدا و سیما، نبش خیابان نیروی انتظامی

مجتمع دادسرای ناحیه یک شیراز

مجتمع دادسرای ناحیه یک شیراز

دیگر محلی که در لیست دادگاه های شیراز قرار می گیرد، مجتمع دادسرای ناحیه یک می باشد که وظیفه اکتشاق جرم و تحقیقات اولیه را بر عهده دارد.

آدرس: شیراز، بلوار شهید رجایی، فرهنگ شهر، بعد از استخر کوثر، ایستگاه 15

مجتمع دادسرای ناحیه دو شیراز

مجتمع دادسرای ناحیه دو شیراز

دادسرای ناحیه دو شیراز، در راس دادگاه های شیراز در حومه فلکه گاز می باشد که می تواند از مرحله کشف جرم تا اعمال حکم صادره از دادگاه اقدام به فعالیت نماید.

آدرس: شیراز، میدان آزادی، ابتدای خیابان ابریشمی

شورای حل اختلاف شماره یک شیراز

شورای حل اختلاف شماره یک شیراز

شورای حل اختلاف شماره یک شیراز، از جمله مراجع نهادهای دولتی است که در راستای دادگاه های شیراز عمل می نماید و وظیفه بررسی های شکایات و پرونده های حقوقی با میزان خسارات کم را بر عهده دارد.

آدرس: شيراز، بلوار مدرس، بلوار جانبازان، پودنک، انتهای بلوار، نبش دادگاه تصادفات

شورای حل اختلاف شماره 2

شورای حل اختلاف شماره 2

دیگر محلی که برای رسیدگی به شکایات و دعاوی حقوقی و اختلافات جزئی در شیراز وجود دارد، شورای حل اختلاف شماره 2 می باشد.

آدرس: شیراز، بلوار رحمت، خیابان بنی هاشمی، روبروی کوچه 36

دیوان عدالت اداری چیست؟

دیوان عدالت اداری یکی از مراجع قضایی است که به شکایات مردمی رسیدگی می کند. در واقع دیوان عدالت اداری مهم ترین مرجعی است که به تظلمات و شکایت های مردم که به دلیل نارضایتی از دستگاه های اداری و اجرایی دارند، رسیدگی می نماید. طبق ماده 173 قانون اساسی کشور، دیوان عدالت اداری طبق نظر رئیس قوه قضاییه اداره شده و از شعب بدوی، تجدید نظر، هیات عمومی و تخصصی تشکیل می گردد. این مرجع تظلم خواهی، متشکل از دستگاه های اداری و اجرایی است و منجر می شود که افراد در کم ترین زمان به حق و حقوق خود برسند.

دیوان عدالت اداری چیست؟

وظایف دیوان عدالت اداری کشور

دیوان عدالت اداری به عنوان یک مرجع قضایی و دولتی وظایفی بر عهده دارد که عبارتند از:

  • رسیدگی به شکایت افراد از ادارات دولتی به نحوی که عملکرد آن ها و پرسنل شان باعث پایمال شدن حقوق افراد گردد. همچنین اگر آیین نامه های دولتی مصوب در سازمان دولتی اجرا نشوند برخورد با آن بر عهده دیوان عدالت اداری است.
  • در صورتی که اقدامات سازمان خاصی بر خلاف قانون باشد و یا اقدامات آن ها به عنوان تجاوز و سوء استفاده از اختیارات شان تلقی شود، منجر به شکایت افراد شده و مورد برخورد قرار می گیرد.
  • واجدین شرایط برای شکایت در دیوان عدالت اداری اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی خصوصی می باشند.
    از جمله واحد هایی که در دیوان عدالت اداری به عمل کرد آن ها رسیدگی می شود، وزارت خانه ها، سازمان ها و موسسات و شرکت های دولتی، شهرداری ها، انواع نهاد های انقلابی و تشکیلات مرتبط به آن ها و اقدامات پرسنل شاغل در این مراکز می باشد. لازم به ذکر است که این مرجع صلاحیت رسیدگی به دعاوی سازمان‌ های غیر دولتی مردم نهاد که با دولت ارتباطی ندارند را ندارد و برای شکایت از اینگونه شرکت‌ها باید به دادگاه های شیراز و دادسراها مراجعه کرد.
  • مطابق با ماده 19 اگر شکایتی از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی از آیین‌نامه‌ها و مقررات دولتی که در شهرداری ها اجرا می شود وجود داشته باشد، دیوان عدالت اداری به آن ها رسیدگی می نماید. با توجه به تعدد هیات ها در این دیوان، در نهایت باید یک رای واحد در خصوص شکایت صورت گرفته صادر شود.

کلام آخر

در این مقاله در مورد دادگاه ها و انواع آن صحبت کردیم. همچنین به طور مفصل به توضیح دادگاه های کیفری و انواع آن نیز پرداختیم. در ادامه نیز در مورد دیوان عدالت اداری که یکی از مراجع قضایی و مهم دولتی است مطالبی را عنوان نمودیم. اما بخش مهم تر و هدف اصلی این مقاله معرفی 10 تا از دادگاه های شیراز برای ساکنین استان فارس بود.

امیدواریم مطالب ذکر شده برای شما مثمر ثمر بوده باشد. از همراهی شما تا پایان مقاله سپاس گزاریم. منتظر دریافت پیشنهادات و انتقادات شما در سایت وکیل چی هستیم.

 تفاوت بین دادسرا و دادگاه چیست؟

دادسرا صرفا صلاحیت صدور قرار را دارا می باشد در حالیکه دادگاه قرار و حکم صادر می نماید.

دادگاه حقوقی چیست؟

دادگاه حقوقی از جمله مراجع قضایی جهت رسیدگی به دعاوی و دادخواست های راجع به موضوعات حقوقی می باشد.

شروع رسیدگی به دعاوی در صلاحیت دادگاه های حقوقی چگونه است؟

شروع به رسیدگی دعاوی در صلاحیت دادگاه های حقوقی با ثبت دادخواست از طرف خواهان در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا